LA ISETA La Iseta
A colló vist, mascle!
FRANCESC MOMPÓ
02 juliol 2010
Vota
1 2 3 4 5
| Resultat 3 vots.

No em diran que la llengua no és gràfica. I quan es tracta d’aquests tipus de parèmies en el sentit ampli, més encara, perquè responen a una alquímia de saviesa natural. Quan encara no se li havia acudit a cap científic inventar les ecografies ni cap aparell semblant per saber coses sobre els no nats, el poble recorria a tècniques tan naturals com intuïtives per saber si els novençans anaven a tenir un hereu, o si després de tres mascles, la senyora Maria la Rutlla, la del cantó, tindria per fi la xiqueta esperada. Hi havia qui mirava la cara de la prenyada i si la dona esdevenia més bella era perquè duia un xic; i si la inflor havia enlletgit el rostre de la mare era perquè portava una altra femella al ventre. Quan algú volia perquerir més raons sobre el fenomen sempre hi havia qui parlava de qüestions hormonals o senzillament d’estadística; amb un “no falla mai” donaven per tancada la discussió. D’altres recorrien a la fesomia de la panxa de la mare. Si és que estava més redoneta era perquè era... o si la tenia més angulosa i cantelluda era perquè... Possiblement hi havia molts més mètodes en la saviesa popular per a deduir o per a endevinar el sexe de la criatura i que jo no recorde, no que no sàpia, però convindran amb mi que el rigor científic dels mètodes és bastant sospitós i que la quantitat de vegades que el personal erra tindrà una justa distribució estadística.

Doncs sí, a colló vist, mascle; no falla mai. Si el nou nat porta penjoll, és mascle (sempre que la psicogenètica no diga el contrari amb el temps)

Bo, sempre hi havia –o hi ha– qui s’apunta a cavall guanyador i com que la memòria s’afluixa amb el temps, s’apunta l’encert una vegada ha vist el nadó. “Veus, un xiquet; ja t’ho deia jo”, tot i que haguera pronosticat una altra cosa. I assajava de fer quadrar la causa quan ja havia vist l’efecte. “Si és que la mare s’havia posat molt fermosa; només calia veure-la per saber que portava un xiquet” i un llarg reguitzell que provava la seva capacitat de vaticini. És aleshores, quan algú recuperava de la memòria que l’individu en qüestió havia pronosticat A i B segons se li esqueia, que li etzibava: Si home, a colló vist, mascle! Així qualsevol ho encerta.

Doncs sí, a colló vist, mascle; no falla mai. Si el nou nat porta penjoll, és mascle –sempre que la psicogenètica no diga el contrari amb el temps-.

Bé, si fem una mica de memòria, a finals de l’estiu passat es va començar a crear la psicosi d’un no nat: la grip porcina, que ben prompte li buscaren l’eufemisme de grip A per no perjudicar cap sector econòmic. El no nat agafà tanta dimensió que el govern espanyol es gastà una animalada de milions per proveir-se de vacunes suficients per poder fer front a la terrible plaga bíblica que se’ns venia damunt. El Partit de l’oposició aprofità la conjuntura per segar-li l’herba al govern i escampaven als quatre vents que eren uns abrasits i que gran part de la ciutadania quedaria exposada a les urpes de la malaltia. Bramaven perquè se’n compraren més, com havien fet molts governs europeus que sí que sabien governar bé. Mentre els dos partits polítics es barallaven mediàticament per emportar-se el vot ciutadà, algunes veus intentaven alertar que la cosa no era per a tant. Res, les amagaven. Les grans indústries farmacèutiques farien l’agost de la seva vida en ple hivern. Vingué el punt àlgid on el cinquè genet de l’apocalipsi ens havia de passar a sofre a tots i... no passà res. S’havien gastat molts milions –que en la crisi actual vindrien molt bé– per a res. I encara com i no en compraren més com exigia el Partit Popular.

Ara no hem vist cap dels dos partits –PSOE i PP– eixir a demanar disculpes al ciutadà i dir que s’havien equivocat amb les previsions.

Algú em podrà dir: home, és que a colló vist, mascle; ara que ja ha passat tot és molt fàcil de dir. Però és que en veure que la pandèmia ja havia passat l’hivern americà i la cosa no havia estat per a tant, era senzill de preveure que a Europa tampoc no seria dramàtic.

Bé, una altre de pronòstic, si els valencians no som capaços de traure’ns de damunt aquesta crosta que ens impedeix desenvolupar-nos com a poble, desapareixerem ofegats per la cultura ponentina. No esperem a dir, quan haja ocorregut: home, a colló vist, mascle! Perquè si això arribara a ocórrer, dit en castellà, la cosa no sonaria tan bé.

Valencians, Salut i Terra.

Compartir:
Meneame Delicious Digg Google Bookmarks Facebook La Tafanera
Yahoo! My Web Technorati Myspace Twitter Live
ImprimirImprimir página EnviarEnviar noticia
30/12/2010
Estirar més el braç que la màniga
23/12/2010
Qui no està acostumada a bragues les randes li fan llagues
16/12/2010
Cabró, calent i a la presó
Moments MOMENTS
Manifest
JULIÀ ÁLVARO
MOU-TE QUE AÇÒ S'EMPASTRA MOU-TE QUE AÇÒ S'EMPASTRA
Per a posar-se a plorar
MANEL ALONSO I CATALÀ
PLOU I FA SOL PLOU I FA SOL
Protestes i propostes
DIEGO GÓMEZ
Comunicat i convocatòria de manifestació
Per S.O.S Park Alkosa.
Nom
Missatge
Introduïsca el text de la imatge:
 
Normes d'us:
  • Esta és l'opinió dels internautes, no de L'INFORMATIU.COM
  • No està permés fer comentaris contraris a les lleis espanyoles, ofensius o fer servir paraules malsonants.
  • Ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem que incomplixen el punt anterior.
  • Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.
La visita del Papa a València acaba en els tribunals
JUAN E. TUR. 2 comentaris
Tretze imputats, cap d'ells càrrec públic, hauran de respondre davant la justícia per les primeres irregularitats detectades en relació amb l'organització de la visita del Papa a València en 2006. Un nou escàndol a sumar a la llarga llista que posa en seriosos dubtes els criteris de contractació del Consell de Francisco Camps en els anys en què es van buidar les arques públiques valencianes.
Vicente Sanz suma dos delictes als que presumptament va cometre en Canal 9
Quasi dos anys després que el cas saltara a la llum, el cèrcol judicial se segueix estrenyent al voltant de l'ex secretari general de RTVV, Vicente Sanz. Ara, la seua primera imputació per presumpte delicte d'abusos sexuals a tres treballadores de Canal 9, passa a ser per tres presumptes delictes d'abusos sexuals susceptibles de ser qualificats en la modalitat agreujada, tres d'assetjament sexual i altres tres d'amenaces, tots ells continuats.
L'INFORMATIU. Sense comentaris
Compromís denuncia una "agenda oculta" entre PP i PSOE per a controlar RTVV
El bloqueig per part del PSPV a la renovació dels membres del Consell d'Administració de RTVV duu a Enric Morera a parlar d'un pacte entre PP i PSOE que s'estendria fora de l'ens. Una denuncia que va despertar la reacció del diputat socialista Josep Moreno.
L'INFORMATIU. 2 comentaris
En el Camp Nou solament balla el Barcelona
ALEX ZAHINOS. 6 comentaris
Fuera de banda
FUERA DE BANDA
Dopaje y otras hierbas
JOSÉ RICARDO MARCH
Los Mercado
LOS MERCADO
A mandar
Odo
Loading
     
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829
L’INFORMATIU COMUNICACIÓ, C.B.
Apartat de Correus 6062
46011 València
info[arrova]linformatiu.com