Segurament la seua vocació inicial era més modesta, però any rere any des de fa sis, el Kafre Teatre, el cicle d’espectacles teatrals còmics per a adults que programa la Regidoria de Cultura de Picassent, ha anat creixent en popularitat fins acabar esdevenint una cita ineludible per al seu públic. Un fet incontestable ho prova: divendres passat ja no quedaven entrades per vore Xavi Castillo cap dia (es varen vendre totes en un dia) i de la resta apenes quedaven 40 o 50 entrades a la venda. Dels bons, limitats a 140, que permeten assistir a tota la programació, quedaven uns 20 però l’organització confiava en que no arribarien a hui.
“Limitem la quantitat de bons perquè no volem vendre tot, encara que podríem” ens comenta Artur Hernández, regidor de Cultura de l’Ajuntament, orgullós de l’èxit del projecte, que va nàixer amb “la sana idea de programar teatre un poc més transgressor, sense pensar que haguera de ser més o menys correcte”. Darrere no hi havia un altre secret que donar una mica de llibertat als artistes, la de poder dir brofegades, o, com afegeix Hernández, el cafre que dóna el nom a l’esdeveniment teatral, “sense pensar en les conseqüències”. Malgrat tot, encara que els organitzadors i el públic el consideren un fet normal, han fet del Kafre un fet excepcional. “Nosaltres no busquem que el Kafre siga un esdeveniment supercanyer”, apunta el regidor; però, afegeix, “potser per la situació política que patim s’ha convertit tristament en un referent, simplement pel fet de ser un espai al que es pot ser lliure, parlant des de el punt de vista dels autors i dels actors”.
Sis anys donant canya Amb eixe segell transgressor i alhora divertit, el Kafre arriba a la seua sisena edició, que enguany es desenvoluparà a tres espais: el saló d’actes de la Casa de Cultura, on es veuran les obres destinades a un nombre de públic més gran; el saló d’actes de la Societat ArtísticoMusical, per als de assistència mitjà; i finalment, la Sala d’Exposicions del mateix recinte cultural, que s’utilitzarà exclusivament per a l’espectacle Menú Degustación de Francachela Teatro i que té com a escenari un xicotet restaurant. Un espectacle que a només gaudiran els compradors del Kafrebó, que permet per 20 euros assistir a totes les obres i a esta com a extra. Això sí, com recomana somrient Vicent Tronchoni, programador cultural de Picassent, serà millor que els assistents vagen sopats, ja que el sopar és fictici: “El que es menja al Menú degustación no alimenta el cos, alimenta altres coses”.
Esta actuació extra és una de les novetats introduïdes enguany al festival que, malgrat el seu èxit, tampoc ha crescut desmesuradament. No és eixe el seu objectiu segons ens comenta el regidor Artur Hernández, encara que el programador sí confessa la intenció d’ampliar-ho; bé amb espectacles per a xiquets com ja s’ha fet en alguna ocasió (“encara que és molt difícil trobar alguna obra d’este estil”), o amb algun espectacle de carrer, “ara que el festival té lloc a març i no al gener, com era abans, encara que l’oratge també és prou inestable” ens comenta.
Siga com siga, el Kafre ja funciona amb un éxit notable tal com és. I així ha deixat moments inesborrables. “Jo vaig gaudir moltíssim amb l’actuació de Jango Edwards, encara que el vaig patir molt, perquè el vàrem tindre tot el dia a Picassent i se’l va passar sencer fent el cafre, no sols a l’actuació” recorda Hernández, que com molts espectadors guarda també a la memòria les actuacions de l’increïble Leo Bassi, o de actors menys coneguts, que han deixat bocabadats als espectadors, com ara el gallec Yoni Medio Gramo, que després de debutar fa uns anys al Kafre torna de nou este any segur que amb molts més seguidors. El que quede d’esta sisena edició, s’escriurà esta setmana als escenaris, lliures i sense complexos, de Picassent. |