EL CONSELL PLANTEJA UN SISTEMA QUE AUGMENTA LA DESIGUALTAT ENTRE L'ALUMNAT
LA CONSELLERA CATALÀ EN UN ACTE RECENT. FOTO: L'INFORMATIU
Educació augmenta les traves perquè les famílies obtinguen beques
En principi solament afecta a les del llibre, però podria estendre's a les de menjador i transport. Segons va informar ahir la consellera d'Educació, les beques per als alumnes de primària i secundària no solament s'oferiran el pròxim curs als xiquets que més ho necessiten, sinó que entre estos es retallaran depenent del seu rendiment escolar.
JUAN E. TUR. 10 febrer 2012
Vota
| Resultat
3 vots.
L'alegria per a les famílies va durar poc. Just el temps que ha existit la gratuïtat dels llibres de text per als estudiants de primària que amb tanta algaravia va anunciar durant mesos el que fora conseller d'Educació, Alejandro Font de Mora. Ara, mentre els llibreters encara assumeixen la pràctica totalitat d'un bo lliure que la Generalitat encara es resisteix a pagar, el Consell cerca la manera no solament d'acabar amb la despesa indiscriminada que el govern del PP va imposar regalant llibres tant a qui podia pagar-los com als quals no, sinó de restringir l'accés a les ajudes fins i tot a aquells que ho necessiten per a poder accedir al dret constitucional a l'educació.
Així ho anunciava ahir la consellera d'Educació, Maria José Català, que emmarcant la mesura en un presumpte "Pla de Xoc contra el Fracàs Escolar", comunicava l'establiment, a partir del pròxim curs d'un nou sistema per a accedir a les beques per a la compra de llibres de text —el bo lliure ja ha desaparegut—, segons el qual, a més del lògic criteri de renda, s'introduirà un "reconeixement del rendiment acadèmic", de manera que es puga retallar l'ajuda als quals ho necessiten, passant del 100%, al 70% o fins i tot al 40%.
Tant en primària com en secundària no existeix cap criteri avaluador comú —com podria ser l'examen de selectivitat— per mirar per igual a tots els alumnes independentment del centre en què estudien
"Què passarà amb els alumnes que precisen de necessitats educatives especials? I amb aquells que necessiten una adaptació curricular?", es preguntava la presidenta de FAPA València Maria José Navarro en conèixer la notícia, sobre una mesura que definia rotundament de "injusta". No era per a menys. Com en el seu moment ja va apuntar a l'Informatiu el Catedràtic de Ciència Política de la Universitat Autònoma de Barcelona, Joan Subirats, en relació als incentius als centres educatius, les ajudes que premies els millors resultats "augmenten la discriminació". Són mesures que "es plantegen davant una aparent situació igualitària quan realment aquesta no existeix", va afegir.
En este cas, la mesura és particularment alarmant, perquè a més resulta evident que, tant en primària com en secundària no existeix cap criteri avaluador comú —com podria ser l'examen de selectivitat— per mirar per igual a tots els alumnes independentment del centre en què estudien. I açò sense entrar en el detall fonamental de l'exclusió que suposaria, com apuntava Navarro, per als alumnes amb necessitats especials. Com va recordar a l'Informatiu, "moltes vegades són precisament els alumnes de famílies amb menys recursos els que pitjor ho tenen per a traure rendiment a les classes".
Ara el Consell sembla voler augmentar les seues dificultats, encara que Català transformava els obstacles en bones intencions. "Es pretén reconèixer l'esforç i el mèrit de l'alumnat", va assenyalar., encara que, potser conscient que la proposta fa aigües per múltiples flancs, va introduir que "s'establiran excepcions a aquesta regla general".
No obstant açò, a l'espera de conèixer els detalls, Català va afegir que les retallades es podrien fer també extensives a les beques de menjador o transport, encara que l'aplicació de criteris acadèmics en elles "està solament en estudi". Segons va detallar, "s'està estudiant poder afegir als criteris socioeconòmics alguns criteris acadèmics, que puguen ajudar a millorar la motivació de l'alumnat i les seues famílies en el procés educatiu".
Respecte a les ajudes als millors una vegada acabada l'escolaritat Català no va dir res. Potser el recent ERO en el Centre d'Investigació Príncep Felip, amb els seus 144 acomiadaments a científics de primera línia, ja haja expressat clarament la política del Consell d'Alberto Fabra respecte a l'excel·lència.
gol gran_1976 - 11-02-12 - 09:59h. Una gran medida, ya está bien de premiar a vagos. Que se premie el esfuerzo y si se aprovechan realmente los estudios, que eso sale d nuestro bolsillo
Ana - 10-02-12 - 10:59h. A les propostes de la consellera arreplegades a aquest article, falta per reflexar, a més, el que passarà amb el bo infantil, és a dir, el de l'educació de 0 a 3 anys. En aquest tram supose que l'excusa del rendiment acadèmic o les notes no serviran d'avaluació per a pagar o no l'escolarització. Els centres d'infantil, a dia de hui, encara no saben què va a ocòrrer, i les pre-inscripcions comencen el mes de març. Si la Generalitat deixa de subvencionar aquest tram d'educació, o el redueix ja vorem segons quins criteris, el problema no serà només dels pares, sinò també de l'augment d'atur que provocarà d'educadors infantils, ja que molts xiquets tindran que deixar les escoletes en no poder pagar-les, i si no van els xiquets, sobren els educadors.
Així és com cuiden de l'educació i del futur els nostres governants.
Normes d'us:
Esta és l'opinió dels internautes, no de L'INFORMATIU.COM
No està permés fer comentaris contraris a les lleis espanyoles, ofensius o fer servir paraules malsonants.
Ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem que incomplixen el punt anterior.
Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.